Przepis na złoto
wiemy gdzie, wiemy jak, wiemy czym
John Dee & Rudolf II
Václav Brožík, ~1894

Jak zrobić złoto

Poniżej zamieszczone są wybrane z bogatego archiwum receptury i przepisy na produkcję złota.

Można próbować, choć niezbędna jest w tym przypadku spora wiedza, praktyczne przygotowanie
dokładność i bardzo duża ostrożność.

Za przebieg procesu produkcji złota prowadzony według poniższych opisów oraz za efekty tych transmutacji odpowiedzialność ponosi tylko i wyłącznie osoba prowadząca doświadczenia. 

 

Średniowieczna recepta nr 1

I recepta na złoto

 Weź 5 drachm ołowiu i 5 drachm rtęci; roztop ołów na ogniu, a gdy już będzie płynny, rozgrzej porządnie rtęć, wlej ją do ołowiu, mieszaj, zaraz potem zestaw z ognia; gdy ostygnie, utrzyj drobno. 

Potem weź 6 drachm cynobru, 6 drachm czystego ałunu, utrzyj dobrze, mieszaj i wsyp do francuskiego naczynia. Teraz weź 5 drachm miodu, 5 drachm octu i zmieszaj dobrze; do tego wsypuj cynober
z ałunem i trzyj, żeby było gęste, jak miód. Potem wsyp ołów i utrzyj wszystko razem dobrze
w moździerzu. Miej w pogotowiu 5 drachm drobno utartej siarki i wsypuj ją powoli rozcierając,
aż ją tamte składniki przyjmą.

Teraz wsyp wszystko do tygla, niech postoi 3 – 6 dni, poczem stop to na ogniu, odlej z tego sztabki,
a będziesz miał złoto.

Średniowieczna recepta nr 2

II recepta na złoto

 Weź 4 jaja do większego kubka; wsyp trochę mąki grysikowej tak, żeby mąka otoczyła naokoło jajka, zamknij kubek szczelnie i umieść w gnoju niezbyt ostrym na 120 dni, aż się natura jaj rozpłynie 
i zamieni w żywą powłokę. 

Teraz otwórz i przelej wszystko do garnka jeszcze nieużywanego. Weź rozżarzone węgle, utrzymuj żar, machaj nimi, i wylej na węgle zawartość garnka. Gdy się już przypiecze, zawiń w liść figowy,
ale uważaj żebyś się nie dotknął ręką. Roztop i przenieś do kubka.
Teraz roztop hexagium srebra, dosyp 1/3 hexagium wysuszonego proszku, a będziesz zdumiony. 

To jest ta boska, wielka, poszukiwana tajemnica, która usuwa nędzę i zwycięża wrogów.




Za pracą: "Alchemistische Rezepte des späten Mittelalters.
Aus dem Griechischen übersetzt von Otto Langercrantz".
 Berlin, 1925 

Przepis doktora Johanna Fausta na wyrób złota

Receptura Johana Fausta

Bierze się niegaszonego wapna pół funta i taką samą ilość świeżej siarki, i dobrze rozciera razem;
następnie proszek ten gotuje się z wodą rzeczną (około 9 funtów) przez 3 do 4 godzin, i jeżeli
potrzeba dolewa się wrzącej wody, poczem gotuje tak długo, aż proszek na dnie zrobi się najpierw
twardy a następnie miękki, zaś woda stanie się potem czerwono – krwista.
Tak więc musi wreszcie pozostać 2 funty (mieszaniny).

Ową czerwoną wodę wylewa się wraz z osadem do kolby, dodaje do tego 6 lotów najdelikatniejszej
soli górskiej oraz tyleż soli alembroth i destyluje ducha (Fluidum), który przechodzi do odbieralnika
w czystej czerwonej barwie. Wszakże ogień musi być dobrze regulowany, gdyż mieszanina może przeskoczyć. Ostatecznie otrzymuje się sowicie 2 funty (produktu). Ową czerwoną wodę przelewa się
do silnej flaszki z dobrym korkiem i dodaje do 1 funta wody ¼ funta dobrze oczyszczonego merkuriuszu, poczem przez bardzo trwałe wstrząsanie otrzymuje się (produkt zwany) Aethiopem Mineralem Fixum
w ilości 5 do 6 lotów. Z niego oddziela się jeszcze zbędny merkuriusz, zwilża trzykrotnie oszronioną wodą
i powtórnie suszy.

Teraz bierze się 60 granów lub Graen złota i tyleż srebra, następnie stapia dobrze w czystym tyglu
i dodaje do tego 30 granów zestalonej rtęci, wreszcie stapia się na najsilniejszym ogniu tak długo,
aż masa w tyglu całkiem stopi się czerwono, wówczas po ostudzeniu znajduje się pod czarną szlaką pięknie błyszczące Regulum, które posiada piękną barwę złota i waży 180 granów (według próby), a ziarno musi mieć najmniej 80 granów czystego złota.
Tak więc można łatwo uzyskać 100 lub według proporcji 1000 dukatów dziennie.

 


tłumaczył dr Roman Bugaj

Przepis Casanovy

Przepis Casanovy na sposób fabryfikacji złota

Trzeba wziąć 4 uncje dobrego srebra, opłukać je w wodzie, osadzić je blaszką miedzianą (według prawideł), dobrze je potem ciepłą wodą omyć, aby oddzielić wszystkie kwasy i osuszyć, osuszone dostatecznie zmieszać z pół uncją soli amoniackiej i włożyć do retorty (żółwia), retorta zmienia się na recipient
(waza do wlewania płynu).

Po tej operacji wziąć funt ałunu, funt kryształu węgierskiego, 4 uncje grynszpanu, 4 uncje cynobru
i 2 uncje siarki. Potrzeba utrzeć i dobrze zmieszać wszystkie te ingrediencje razem i włożyć
do kukurbity (wewnętrzna część alembika), w taki sposób, aby była tylko do połowy napełniona.
Ta kukurbita powinna być ustawiona na piecu i czterech wiatrach (miechach), gdyż ogień musi być podniecony do czwartego stopnia.

Trzeba zacząć wolnym ogniem, który ma tylko odciągnąć flegmy, czyli części wodniste.
Gdy gaz zacznie się pokazywać, potrzeba poddać jego działaniu recipient, w którym znajduje się srebro (księżyc) z salamoniakiem. Potrzeba brzegi sapientii (stawy) lutować i podczas kiedy gaz przechodzi uregulować ogień do trzeciego stopnia, a gdy się zobaczy, że sublimacja się zaczyna, potrzeba śmiało otworzyć czwarty miech, lecz trzeba się mieć na ostrożności, by sublimat nie przeszedł do retorty, gdzie znajduje się srebro.

Potem zaczekać aż wszystko ostygnie, zatkać dziób retorty pęcherzem potrójnie złożonym i postawić ją
do pieca ruchomego, zwróciwszy dziobem do góry. Ogień cyrkulacyjny utrzymuje się przez
24 godziny, zdejmuje się potem pęcherz, zwracając retortę ku środkowi, by mogła destylować.
Trzeba powiększać ogień, by wyparować gazy, jakie mogą być w masie aż do zupełnego osuszenia.

Po trzykrotnym powtórzeniu tej operacji ujrzy się złoto w retorcie. Wyjąwszy trzeba stopić je
z dodatkiem ciał doskonałych, to jest z dwiema uncjami złota, włożyć do wody, a znajdzie się 4 uncje złota zdolnego wytrzymać wszelkie próby, doskonałe w ciężkości, rozpłaszczalne, lecz blade.

 


wybór dr Roman Bugaj
przekład Antoni Ryszard